vineri, 6 ianuarie 2012

Modificarea Codului Fiscal pe 2012 prin OUG 125/ 2011


  • Prin OUG 125/ 2011 se modifica sfera de cuprindere pentru mai multe feluri de impozite, incepand cu 01.01.2011 chiar daca, conform art. 4 din legea 571/ 2003 ,,Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia''. OUG 125/ 2011 a fost publicata in Monitorul Oficial din 30 decembrie 2011. O puteti citi aici.

    Concret, modificarile cu aplicare directa, care afecteaza cei mai multi contribuabili se refera la calculul impozitului pe profit, deducerea si sfera de cuprindere a TVA, baza de impozitare pentru calculul accizelor si taxelor locale, impozitul pe veniturile persoanelor fizice si asigurarile sociale.

    1. Impozitul pe profit

    • De la 01.01.2012, asa cum anuntam si intr-o postare anterioara, se ofera posibilitatea deducerii unui procent de 50% din cheltuielile cu combustibilii folositi de autoturismele de persoane pentru deplasari in interesul contribuabilului. In anul 2011, aceste  cheltuieli nu au fost deductibile. La fel si la TVA, chiar si in cazul TVA pentru achizitia de autoturisme de persoane. Astfel, sunt deductibile:
    ,,50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Prin exceptie de la prezentele prevederi, cheltuielile privind combustibilul sunt integral deductibile in situatia in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
    1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
    2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
    3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi;".

    2.Taxa pe valoarea adaugata

    • Exigibilitatea TVA intervine, in cazul incasarii avansurilor, ,,la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora’’, altfel spus, exigibilitatea TVA la data incasarii avansului. La fel se intampla si in cazul TVA pentru activitatea de import, in acest caz TVA nu mai este exigibila la data depunerii DVI.
    • In cazul modernizarii/ lucrarilor/ transformarilor asupra unei cladiri vechi, daca procentul modernizarii/lucrarilor depaseste 50% din valoarea de piata, aceasta se va considera o cladire noua si implicit operatiunea este cuprinsa in sfera TVA. Daca valoarea aceasta este justificata printr-un raport de evaluare, se poate deduce TVA.
    • Se permite deducerea TVA in procent de 50% la achizitia de autoturisme de persoane si la achizitia de combustibili, ce au fost nedeductibile in anul 2011. Se poate deduce TVA chiar si pentru avansurile achitate in 2011, daca livrarea autoturismului intervine dupa 01.01.2012. Astfel,
    ,, In cazul vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, se deduce 50% din taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor acestor vehicule si, respectiv, 50% din taxa aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii pentru vehiculele care au aceleasi caracteristici, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii’’ :
    a) vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
    b) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
    c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru închirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei în cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
    d) vehiculele utilizate în scop comercial, respectiv în vederea revanzarii.
    • In ceea ce priveste bunurile de capital, durata de utilizare este durata de amortizare fiscala. Daca aceasta durata este mai mica de 5 ani, aceste bunuri nu mai sunt considerate bunuri de capital pentru care se aplica ajustarea TVA aferenta bunurilor de capital, daca ea nu se mai utilizeaza in activitati economice.
    • Un contribuabil care in anul precedent a inregistrat o cifra de afaceri mai mica decat plafonul de scutire de TVA de 35000 euro (119.000 lei) si in anul in curs, realizeaza o cifra de afaceri mai mica decat plafonul de 35.000 euro (119.000 lei) recalculat proportional cu numarul de luni de activitate deja parcurse, poate sa solicite in cursul anului fiscal, radierea inregistrarii in scopuri de TVA, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs, calculat proportional cu perioada scursa de la inceputul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscala aplicata, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa. Daca solicitarea radierii inregistrarii se depune in 2012, nu se ajusteaza TVA pentru bunurile achizitionate inainte de 30.09.2011.
    • Pentru inregistrarea unei societati comerciale in Registrul Operatorilor Intracomunitari se va solicita cazierul numai pentru asociatii ce detin mai mult de 5% din capitalul social al societatii.
    • Se extinde taxarea inversa la mai multe operatini, in afara de cele existente, printre care:
    1. livrarea de deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv livrarea de produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
    2. livrarea de reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;
    3. livrarea de deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;
    4. livrarea materialelor prevazute la pct. 1—3 dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere;".

    3. Accize si taxe locale

    • Acciza la motorina se majoreaza de la 358 Eur/tona la 374 Eur/tona, respectiv 316,03 Eur/1000 litri. Se pastreaza aceleasi accize pentru cafea si derivatele cafelei (cafea solubila, cafea verde).
    • Se modifica, taxele pentru mijloacele de transport, in functie de capacitatea cilindrica, numarul de axe sau remorci.
    • Se pastreaza dreptul autoritatilor locale de a majora cu 20% din procentele de impozitare stabilite de Codul fiscal, obligatiile la bugetul local, in functie de criterii economice, sociale, geografice sau de alte necesitati ale bugetului local.

    4. Impozit pe venitul persoanelor fizice

    • Se ofera posibilitatea deducereii cheltuielilor cu combustibilii in procent de 50% si la PFA care utilizeaza autoturisme de persoane, in vederea desfasurarea activitatii autorizate.
    • Daca o persoane fizica desfasoara o activitate impozitata printr-o norma de venit, iar nivelul venitului depaseste 100.000 Eur, intr-un an, atunci va trece la sistemul de impozitare real, incepand cu anul urmator. Aceasta persoana are obligatia ca pana pe data de 31 Ianuarie a anului urmator sa depuna declaratia estimativa de venit.
    • Persoanele fizice ce inchiriaza camere din locuinta proprie, pentru 1-5 camere, vor fi supuse impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor, iar sumele se impoziteaza prin transe de venit. Persoana interesata poate opta pentru sistemul real de impunere. Daca sunt inchiriate mai mult de 5 camere se considera desfasurare de activitati independente, si se impoziteaza in sistem real.

    5. Asigurari sociale

    • Au fost introduse prevederi punctuale aplicabile persoanelor fizice, pentru diverse venituri realizate, cand se datoreaza asigurari sociale, insa reglementate de alte legi (Legea 95/2006, privind contributia la asigurarile de sanatate, Legea 263/2010 privind pensiile).
    • Contributiile sociale platite de persoanele fizice in mod individual, administrate de Casa de Sanatate sau Casa de Pensii, incepand cu 30.06.2012, vor fi administrate de catre ANAF.

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu