duminică, 13 noiembrie 2011

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 29/ 2011

Principalele modificari aduse Codului de Procedura Fiscala, prin OUG 29/ 2011 :

- introducerea unei noi prevederi in ceea ce priveste sfera de aplicare a codului si anume ca acesta nu se aplica pentru administrarea creantelor datorate bugetului general consolidat rezultate din raporturi juridice contractuale, cu exceptia redeventelor miniere si a redeventelor petroliere
- modificarea prevederilor privind secretul fiscal prin completarea Art. 11 cu doua noi alineate care prevad ca este permisa transmiterea informatiilor de natura celor prevazute la alin. (1), inclusiv pentru perioada in care a avut calitatea de contribuabil contribuabilului insusi si succesorilor acestuia
- introducerea unui nou articol privind schimbarea competentei in cazul in care se schimba domiciliul fiscal. Potrivit OG nr. 29/2011, competenta teritoriala trece la noul organ fiscal de la data schimbarii domiciliului fiscal, prevederile aplicandu-se in mod corespunzator si contribuabililor mari si mijlocii, definiti potrivit legii, in cazul in care se modifica aceasta calitate
- introducerea unei noi prevederi privind comunicarea actului administrativ fiscal si anume ca daca acesta nu a fost comunicat potrivit art. 44 nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic
- se modifica Art. 48 privind indreptarea erorilor materiale prin detalierea procedurilor urmate de organul fiscal
- introducerea precizarii ca organul fiscal poate solicita numai in scris prezenta contribuabilului la sediul sau pentru a da informatii despre situatia sa fiscala
- se modifica Art. 67 "Stabilirea prin estimare a bazei de impunere" in sensul clarificarii situatiilor in care organul fiscal poate stabili baza de impunere si obligatia fiscala de plata aferenta, prin estimarea rezonabila a bazei de impunere
- modificarea termenului de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala de la 15 la 10 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala potrivit art. 72 alin. (3) sau, dupa caz, a cererii  potrivit art. 72 alin. (9)
- se modifica Art. 102 "Comunicarea avizului de inspectie fiscala" prin precizarea mai clara a conditiilor in care se emite  acest aviz
- se modifica prevederile privind inspectia fiscala in sensul ca data incheierii inspectiei fiscale este data programata pentru discutia finala cu contribuabilul sau data notificarii de catre contribuabil ca renunta la acest drept
-  modificarea prevederilor privind certificatul de atestare fiscala in sensul ca organul fiscal emitent poate inscrie in certificatul de atestare fiscala sumele certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul solicitant le are de incasat de la autoritati contractante definite potrivit OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006
- se modifica ordinea stingerii datoriilor in sensul in care daca suma platita de contribuabil nu este suficienta se sting mai intai toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimi
- creantele sunt considerate certe si exigibile in vederea compensarii la data depunerii cererii de restituire, in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal
- se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei
- valorificarea bunurilor sechestrate prin vanzare directa in procedura de  executare silita se va putea facechiar daca se prezinta un singur cumparator, ofertele de cumparare putand fi depuse direct sau transmise prin posta
- o alta modificare prevede ca sumele reprezentand cheltuieli de inscriere la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare a creantelor cuprinse in titlurile executorii emise de catre organele fiscale sunt considerate cheltuieli de executare silita 
- s-a introdus un nou capitol XII1 „Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri”, cuprinzand articolele 178(1) —178(26) al carui scop este sa stabileasca norme privind asistenta in vederea recuperarii in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si asistenta in vederea recuperarii intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania
- s-au adus precizari in ceea ce priveste contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale care se depun la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat
- In cazul suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, toate efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate pana la incetarea acesteia 
- s-a completat Art. 218, "Comunicarea deciziei si calea de atac", cu prevederea ca in situatia atacarii la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta potrivit alin. (2) a deciziei prin care s-a dispus desfiintarea, incheierea noului act administrativ fiscal ca urmare a solutiei de desfiintare emise in procedura de solutionare a contestatiei se face dupa ce hotararea judecatoreasca a ramas definitiva si irevocabila 
- s-a modificat amenda in cazul nedepunerii la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulativ ereglementate la titlul VI din Codul fiscal, de la 2% din suma totala a achizitiilor nedeclarate sau dupa caz diferente, la amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei. Deasemenea depunerea de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei, cu posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu