La doar patru zile dupa ce in Monitorul Oficial nr. 804/ 2011 din 14 noiembrie 2011 a fost publicat Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3389/ 2011 privind stabilirea prin estimare a bazei de impunere, in Monitorul Oficial nr. 816 din 18 Noiembrie 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3392/2011 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
Fiscul va analiza comportamentul declarativ al contribuabilului pentru ultimii doi ani, in cazul obligatiilor cu termen de declarare lunara si ultimii 3 ani pentru contributiile cu termen de declarare trimestrial, iar daca va gasi cel putin 4 declaratii depuse in perioada analizata, atunci impozitarea se stabileste in mod automat, se arata in Ordinul pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea ,,din oficiu’’ a impozitelor, taxelor si contribuţiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, publicat vineri in Monitorul Oficial. (Ordinul ANAF nr. 3392/2011 – Stabilire din oficiu impozite nedeclarate de contribuabil). Ca principiu, nu conteaza nivelul impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, ci doar faptul ca pentru perioadele respective nu s-au depus declaratii.
Merita retinut si ca anterior stabilirii din oficiu a sumelor datorate, ANAF va notifica contribuabilul de nedepunerea declaratiei. Procedura estimarii din oficiu incepe daca contribuabilul nu s-a conformat.
Daca nu se identifica nici un fel de document pentru realizarea estimarii, nu se realizeaza impunerea din oficiu, iar contribuabilul este transmis la compartimentele de analiza a riscului fiscal.
Daca in termen de 60 de zile de la stabilirea din oficiu a taxelor contribuabilul declara sumele conform evidentei proprii, decizia de impunere din oficiu se desfiinteaza la data depunerii declaratiei
Procedura se aplica contribuabililor persoane juridice, indiferent de forma de organizare, pentru toate categoriile de taxe si impozite cu obligatii declarative. Pentru TVA se adopta o procedura distincta.
Procedura nu se aplica urmatoarelor categorii de contribuabili si situatii:
a) pentru contribuabilii inactivi, regasiti in Registrul Contribuabililor Inactivi;
b) pentru contribuabilii ce beneficiaza de regimul derogatoriu, pentru depunerea declaratiilor;
c) pentru obligatii fiscale stabilite ca urmare a inspectiei fiscale;
d) persoanelor fizice supuse impozitului pe venit.
Algoritmul de calcul si procedura care se folosesc tin cont de faptul ca sunt posibile trei situatii:
A) Stabilirea in mod automat a obligatiei datorate de catre sistemul de calcul al ANAF.
B) Stabilirea impozitelor in urma unei analize documentare de catre compartimentul cu atributii in domeniu.
C) Pentru TVA este adoptata o procedura similara.
A) Stabilirea in mod automat a impozitelor
Se analizeaza comportamentul declarativ al contribuabilului, pentru ultimele 24 de luni, in cazul obligatiilor cu termen de declarare lunara si ultimele 36 de luni pentru contributiile cu termen de declarare trimestriala. Daca se identifica un numar de cel putin 4 declaratii depuse, in perioada analizata, atunci impozitarea se stabileste in mod automat.
Suma stabilita din oficiu pentru perioada nedeclarata se determina ca medie aritmetica a obligatiilor declarate anterior de contribuabil, actualizata cu indicele preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent, cum ar fi in cazul contribuabililor infiintati in anul in curs, in acest caz nu se efectueaza actualizarea la indicele preturilor de consum.
Procedura automata nu se aplica pentru impozitul pe profit datorat de organizatii si fundatii, sau pentru contribuabili ce cultiva plantele agricole, deoarece acestia platesc anual impozit pe profit. Pentru aceste situatii se aplica analiza documentara.
B) Stabilirea impozitelor prin analiza documentara.
Daca in urma analizei situatiilor declaratiilor depuse nu se identifica minim 4 declaratii sau in cazul impozitului pe profit datorat de fundatii si asociatii, stabilirea din oficiu a sumelor datorate se face de persoane cu atributii in domeniu in urma analizei documentare. Astfel, aceste persoane analizeaza documentele ce sunt la dispozitie, din dosarul contribuabilului, cum sunt situatiile financiar contabile, declaratii fiscale, fise fiscale, decizii de impunere, eventuale informatii obtinute de la terti. Este in competenta acestor persoane sa estimeze volumul obligatiilor si sa aprecieze elementele analizei documentare, care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt.
C) Stabilirea din oficiu a TVA. Se face numai prin analiza documentara.
Pentru stabilirea din oficiu a TVA in cazul in care contribuabilul nu depune decontul de TVA, autoritatile au in vedere o perioada anterioara de 12 luni. Estimarea TVA de plata se face analizand situatia decontrurilor de TVA depuse, situatia sumelor declarate in declaratiile informative pentru livrarile pe teritoriul national 394, sumele regasite in declaratiile recapitualive 390 si eventuale sume declarate in VIES de furnizori/clienti externi, etc.
Daca in cadrul perioadei de 12 luni nu s-a depus nici un decont, perioada analizata se extinde la 24 de luni.
Pentru estimare se au in vedere doua situatii:
a) TVA colectata identificat in deconturile depuse;
b) TVA colectata identificata in declaratiile recapitulative/informative.
Pentru fiecare dintre aceste valori se stabileste o medie, prin raportarea sumelor identificate la perioadele la care se refera. Suma de plata a TVA este valoarea cea mai mare dintre aceste doua medii.
Observam ca actul normativ nu face nici o referire la TVA deductibil.
Daca perioada analizata este anul curent, sumele nu se actualizeaza cu indicele pretului de consum. In cazul in care perioada de analiza este mai mare de 12 luni, sumele se actualizeaza cu indicele preturilor de consum
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu